Ocena gospodarki w badaniu CEO Survey

 

To już XVIII edycja globalnego badania CEO Survey. Pod koniec 2014 roku przeprowadzono 1366 rozmów z przedsiębiorcami i prezesami firm, które deklarują przychody rzędu 1 mld dolarów (36% ankietowanych) . W Polsce badacze przeprowadzili 56 rozmów z firmami, których sprzedaż utrzymywała się na poziomie 1-0,3 mld złotych.

badanie_CEO_surveyZaobserwować możemy pesymistyczne nastawienie prezesów oraz dyrektorów generalnych do tempo światowego wzrostu gospodarczego. Tylko 14% osób na wysokich stanowiskach wierzy, że sytuacja ulegnie poprawie w przeciągu najbliższych 12 miesięcy. Optymistycznie natomiast kadra zarządzająca wypowiada się na temat własnego rozwoju i zwiększenia przychodów wewnątrz firmy  – takie zdania wyraża 39% ankietowanych na świecie. W Polsce ta liczba jest jeszcze większa i wynosi  45%.

Główny doradca ekonomiczny PwC tłumaczy brak wiary w poprawę wskaźników w gospodarce globalnej niestabilną sytuacją geopolityczną w poszczególnych regionach. Dobrym przykładem są biznesmeni z Rosji, którzy w zeszłym roku stawiali silnie na rozwój gospodarczy, w tym roku natomiast notowania spadły, tak samo jak nastroje przedsiębiorców. Kolejnym przykładem są państwa stawiające na sprzedaż ropy naftowej, której cena drastycznie spadła.

Po raz pierwszy od pięciu lat, prezesi oraz dyrektorzy generalni widzą swoje szanse rozwoju przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych – to pierwszy rok kiedy Chiny znalazły się tej kategorii na drugim miejscu.  USA zostało wskazane przez prawie 40% przedsiębiorców jako najważniejszy zagraniczny rynek wzrostu dla ich firm. Na kolejnym miejscu wspomniane Chiny (34%), następnie Niemcy (19%), Wielka Brytania (11%), Brazylia (10%).

Pytanie związane z zagrożeniami i szansami dla firm przedstawiło następujące wyniki – globalnie ponad 61% prezesów uważa, iż dominują nad zagrożeniami szanse na rozwój ich  biznesu. W Polsce pomimo trudniejszej sytuacji wynik badań także wskazywał na zwiększenie szans na rozwój w porównaniu do ubiegłych trzech lat – taką odpowiedź wybrało 59%  prezesów.

Na pierwszych miejscach, jeśli chodzi o listę wyzwań, prezesi Polskich firm wskazali: wzrost obciążeń podatkowych (77%), nadmiar regulacji prawnych (77%), wzrost deficytu i zadłużenia (68%).  Na pierwszym miejscu z przyczyn globalnych pojawiło się takie zagrożenie jak niepewność geopolityczna, o której wspominali doradcy. Ponadto zwrócono także uwagę na niestabilność społeczną.

Jeśli mamy ocenić wyniki badań omawiające wyzwania biznesowe, Polacy wskazywali inne zagadnienia niż prezesi na świecie. Wśród nich znalazły się:  wysokie koszty energii oraz cyberbezpieczeństwa (68% ankietowanych), zmiana zachowań konsumenta.

Badania CEO Survey pozwoliły nam także przeprowadzić analizę podejścia przedsiębiorców do ogólnego rynku i konkurencji. Przedsiębiorstwa i znane koncerny planują wprowadzić strategie pozwalające im zwiększać swoją pozycję na rynku. Między innymi chodzi tu o takie działania jak obniżenie kosztów (na świecie 71%, w Polsce 42%). Dodatkowo planowane są sojusze oraz zakładanie spółek joint venture – ta zmiana dotyczy jednak bardziej firm światowych (51% deklaruje wspomniane działania, w Polsce natomiast tylko 15%).

Praca nad przewagą konkurencyjną opiera się także na długoterminowej współpracy z:

– dostawcami (52% w Polsce i 70% na świecie);
– klientami (41% w Polsce i 67% na świecie);
– środowiskiem akademickim (48% w Polsce i 52% na świecie).

Globalnie prezesi i dyrektorzy generalni chcą skupić się na poszukiwaniu dostępu do nowych technologii, ale i talentów – w Polsce to zagadnienie jest jeszcze pomijane i tylko 9% ankietowanych planuje rozwój poprzez takie modele biznesowe.  Polscy przedsiębiorcy podczas badania wykazali zadowolenie ze zmian rządu wpływających na rozwój infrastruktury naszego kraju. Negatywna opinia natomiast dotyczyła budowania ekosystemu innowacyjności.

Może zainteresuje Cię również...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>