Dlaczego podręczniki szkolne są drogie?

 

podręcznikiJeszcze 10-20 lat temu uczniowie kolejnych szczebli edukacji w szkołach podstawowych i średnich, korzystali z tych samych podręczników, odkupywanych od starszych kolegów. Dziś większość musi korzystać z nowych książek, których ceny są niestety wysokie.

Skąd wynika cena podręcznika?

Na półkach w księgarniach znajdziemy co roku pod koniec wakacji szeroką ofertę podręczników szkolnych w różnych cenach. Szacuje się, że nawet połowa kosztów podręczników przeznaczana jest na prowadzenie zintensyfikowanych, agresywnych działań promocyjnych w szkołach – wśród dyrektorów i nauczycieli. Finalnie za takie działania płacą nabywcy książek, a więc rodzice uczniów.

Wbrew powszechnej opinii rozgłaszanej przez wydawców, podręczniki w Polsce są bardzo drogie. Najdroższe książki kupimy do nauki języków obcych, ponieważ paradoksalnie konkurencja w tej branży jest bardzo wysoka. Aby wydawca mógł sprzedać właśnie swoje książki, musi je agresywnie promować, a to przekłada się na ich wyższą cenę, zawierającą już koszty marketingowe. Nawet kilkaset złotych kosztuje komplet książek szkolnych dla ucznia szkoły podstawowej, gimnazjum czy szkoły średniej.

Prezenty dla szkół i nauczycieli

Koszty marketingowe mogą stanowić nawet 60 proc. ceny książki. Z tej puli wydawcy opłacają swoich przedstawicieli handlowych, którzy odwiedzają szkoły w całym kraju i przekonują nauczycieli i dyrektorów do wyboru ich podręczników. Budżet marketingowy przeznaczany jest na prezenty wręczane szkołom i samym nauczycielom. Są to wysokiej klasy laptopy, projektory multimedialne, tablice, rzutniki i tym podobne. W zamian za taką gratyfikację rzeczową szkoła zobowiązuje się do korzystania z produktów określonego wydawnictwa przez pewien czas.

Fundacja Europejska Inicjatywa Obywatelska – Polska bez Korupcji określa takie koszty marketingowe podbijające ceny podręczników szkolnych, mianem renty korupcyjnej.

Poza tym, koszty marketingowe wydawnictw są przeznaczane na organizacje konferencji dla środowiska oświatowego, na których prezentowane są podręczniki danego wydawnictwa. Taka impreza może trwać kilka dni, a nauczyciele są zapraszani do ekskluzywnych hoteli z pełnym wyżywieniem i dostępem do strefy Wellness i SPA. W ten sposób wydawnictwo może dotrzeć z produktem do osób decydujących o wyborze podręczników, a sama prezentacja i jej jakość merytoryczna nie ma tu żadnego znaczenia.

Wydawcy uciekają się nawet do sponsorowania zagranicznych wyjazdów turystycznych dla tych nauczycieli lub dyrektorów, którzy sprzedadzą komplet książek wszystkim klasom w jednym roczniku. Gratyfikacje finansowe stosowane są też za zlecenie opracowania pochlebnej recenzji książki.

Umowy ze szkołami konstruowane są w ten sposób, że zobowiązują się one przez założony okres czasu do nauki danego przedmiotu wyłącznie z jednych podręczników konkretnego wydawnictwa, w zamian za prezenty o wysokiej wartości, przydatne w nowoczesnym nauczaniu. Jeśli szkoła zmieniłaby zdanie, musiałaby zapłacić pełną cenę produktu otrzymanego w ramach gratisu od wydawnictwa.

Może zainteresuje Cię również...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>