Jak zorganizować ergonomiczne stanowisko pracy

 

praca-biurowaW pracy spędzamy bardzo wiele czasu. W związku z tym niezwykle istotne znaczenie ma dopasowanie miejsca i stanowiska pracy do potrzeb i możliwości pracownika, co w efekcie ma przełożenie na efektywność jego pracy. Poniżej prezentujemy praktyczne wskazówki, z których dowiesz się jaka aranżacja biura, a także konkretnego stanowiska pracy zapewni optymalne wykonywanie obowiązków przez pracownika.

Praca biurowa – czynniki, które wpływają na jej uciążliwość

Na pracownika, który przez 8 godzin dziennie przebywa w biurze oddziałują różne czynniki, które niekorzystnie wpływają na jego pracę. W pracy siedzącej, uważanej powszechnie za wysiłek statyczny, mięśnie przez cały czas pozostają w stanie napięcia. To powoduje, że są one gorzej ukrwione, a co za tym idzie także gorzej dotlenione. Poniżej przedstawiamy infografikę, która zobrazuje wam podstawowe problemy pracy biurowej.

czynniki-uciazliwe-w-pracy-biurowej

Ergonomiczne rozwiązania w służbie zdrowiu i wydajności organizmu

Aranżacja biura, a także poszczególnych stanowisk pracy, ma duże znaczenie dla jakości pracy. Ergonomia jako nauka ma na celu dopasowanie środowiska pracy, by sprzyjało ono możliwościom pracowników. Stosując jej zasady można sprawić, że stanowisko będzie wygodne i zdrowe, a co za tym idzie zwiększy się poziom wydajności i zaangażowania pracownika. Ergonomiczne stanowisko pracy poprawia krążenia krwi, zmniejsza poziom bólu mięśni i stawów, ryzyko poważnych urazów oraz wpływa na sprawniejsze funkcjonowanie połączeń nerwowych. Zasady ergonomii pracy biurowej z jednej strony dotyczą miejsca, a z drugiej strony stanowiska pracy.

Ergonomiczne miejsce pracy

Zgodnie z przyjętymi zasadami BHP miejsce pracy powinno być bezpiecznie, a pracodawca powinien zapewnić higieniczne warunki pracy zgodnie z zasadami BHP. zapewniać higieniczne warunki pracy. Według przyjętych zaleceń:

  • każdy pracownik powinien mieć 13m³ wolnej przestrzeni wokół siebie oraz minimum 2m² wolnego obszaru podłogi
  • każde pomieszczenie, w którym wykonują swoje obowiązki pracownicy pracują pracownicy powinno mieć co najmniej 3 m wysokości, jeśli brak w nim szkodliwych czynników dla zdrowia nie występują w nim oraz 2,2 m w przypadku krótkotrwałego przebywania w miejscu pracy tj. od 2 do 4 godzin
  • w trakcie wykonywania pracy, pomieszczenia powinny być oświetlone zarówno światłem dziennym jak i elektrycznym

O pozostałych czynnikach, które wpływają na efektywność pracy pracownika biurowego oraz inne cenne wskazówki na temat ergonomicznej aranżacji stanowiska pracy można przeczytać w pełnej wersji artykułu dostępnej tutaj: www.safetyexpert.pl

Może zainteresuje Cię również...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>