Smażenie ryb niszczy ich wartość zdrowotną

 

Danie rybne zazwyczaj kojarzy się z rybą usmażoną w panierce z mąki lub bułki tartej. Ostatnie badania naukowców dowodzą jednak, iż podawana w taki sposób ryba wiele traci ze swych wartości odżywczych, w tym cenne dla zdrowia nienasycone kwasy omega-3. Warto zatem poważnie zastanowić się nad tym, aby przyrządzać dania rybne w inny sposób: grillując, gotując lub piekąc.

ryba-smazona

Dr Radosław Kowalski pracujący na co dzień w Instytucie Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności Polskiej Akademii Nauk w Olsztynie przekonuje, iż Polacy powinni zmienić sposób przyrządzania dań rybnych. Tradycyjny sposób przyrządzania ryb, czyli w panierce oraz smażenie na rozgrzanym oleju powoduje straty wartości odżywczych, które po prostu szybciej się utleniają. Dodatkowo wprowadza do ryby węglowodany oraz tłuszcze wielonienasycone długołańcuchowe, które z pewnością nie są zbyt korzystne dla naszego zdrowia. Przygotowując zatem rybę w ten sposób sprawiamy, iż zdrowy posiłek staje się znacznie mniej wartościowy niż nam się wydaje.

Zdaniem doktora Kowalskiego najefektywniejszymi sposobami przyrządzania ryb są gotowanie, pieczenie oraz grillowanie. Jeśli planujemy gotować ryby, to najlepiej jest wybrać te gatunki, które są chude lub ewentualnie średnio tłuste (np. okonie, karpie czy dorsze). Do pieczenia najlepiej nadają się ryby takie jak karp oraz bardzo popularny pstrąg. Piec można także większość ryb morskich, w tym morszczuka. W dodatku w procesie pieczenia wykorzystywana jest niewielka ilość masła, która jest znacznie zdrowsza od stosowanego przy smażeniu oleju. Na grilla najlepiej nadają się ryby tłuste, m.in. makrele czy łososie.

Oczywiście w trakcie przyrządzania potraw rybnych należy pamiętać także o tym, aby je odpowiednio doprawić. Dodatki takie jak chociażby imbir, czosnek czy sos sojowy nie tylko poprawią smak ryb, ale również zwiększą ich i tak duże walory zdrowotne. Warto zatem odrobinę poeksperymentować i zmienić dotychczasowe nawyki związane z przyrządzaniem ryb.

Może zainteresuje Cię również...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>